Danmark runder 400.000 elbiler – og væksten fortsætter i rekordtempo

Den danske elbilsrevolution har for alvor fået medvind. Antallet af elbiler på de danske veje har netop passeret 400.000 – en fordobling siden januar 2024, hvor bestanden lå på 200.000. Og det imponerende er ikke blot antallet, men hastigheden. Væksten har taget blot 16 måneder – et tempo, der aldrig før er set i den danske bilpark.

Det tog Danmark hele 12 år – fra 2013 til begyndelsen af 2024 – at nå de første 200.000 elbiler. Men herefter er udviklingen eksploderet. At kalde det en ketchupeffekt er ingen overdrivelse.

Brugtvognsimport driver væksten

En væsentlig del af fremgangen skyldes et stigende antal importeret brugte elbiler. Ifølge FDM’s forbrugerøkonom, Ilyas Dogru, er omkring 75 pct. af de personbiler, der kommer til Danmark i dag, elbiler – og andelen er endnu højere blandt privatkøberne.

– Det går vanvittigt hurtigt med væksten i elbiler, både som nye og brugtimporterede, siger Ilyas Dogru.

Danmark blandt verdens elbiltop

Med knap 14 pct. elbiler ud af den samlede danske personbilbestand placerer Danmark sig helt i top globalt. Kun Norge har en højere andel elbiler på vejene. Og udviklingen fortsætter med høj fart.

Regeringens klimafremskrivninger forudser nu én million elbiler på de danske veje allerede i slutningen af 2028 og op mod 1,4 millioner i 2030.

Fra niche til massemarked

I 2013 var elbiler stadig et særsyn. Den samlede danske elbilbestand lød dengang på 1.125. De mest udbredte mærker var Citroën (282), Renault (258) og Peugeot (217), mens Tesla blot talte 30 biler.

I dag – knap 12 år senere – ser billedet noget anderledes ud:

Top 10 elbilmærker i Danmark pr. 31. marts 2025:

  1. Tesla – 82.772

  2. Volkswagen – 65.920

  3. Mercedes – 24.626

  4. Škoda – 23.475

  5. Audi – 21.911

  6. BMW – 21.751

  7. Hyundai – 16.419

  8. Volvo – 14.929

  9. Kia – 13.581

  10. Renault – 13.562

Kilde: bilstatistik.dk

Tesla har cementeret sin position som danskernes elbilfavorit, men tyske mærker som VW, Mercedes, Audi og BMW følger tæt efter med stor vækst.

Hvad driver succesen?

Ifølge FDM’s analyse skyldes elbilernes massive succes flere samvirkende faktorer:

  • Stabile og gunstige afgifter: De lave registreringsafgifter på elbiler har skabt gunstige vilkår for både privat- og firmakøb.

  • Prisfald: Siden 2023 er priserne på elbiler faldet markant. I dag kan man få en fuldt anvendelig elbil for 200.000-250.000 kr., hvilket åbner markedet for langt flere bilister.

  • Fremragende ladeinfrastruktur: Danmark har en af verdens bedste netværk af offentlige og private ladestandere. Mange har mulighed for billig hjemmeladning – en afgørende faktor i elbilens økonomi.

  • Omstillingsvillighed: Danskerne er generelt parate til at omfavne nye teknologier og grøn omstilling – og det afspejles tydeligt i salget af elbiler.

Taxi-top og varevogns-hale

Blandt taxier er omstillingen endnu længere fremme. Hele 52 pct. af alle danske taxier er nu elbiler, mens varebiler halter betydeligt efter. Kun fire pct. af varebilerne er i dag fuldelektriske, men markedet er i bevægelse. Antallet af modeller er vokset, og salget følger med.

Fremtiden: En mere balanceret afgift

De politiske planer lægger op til, at elbiler gradvist får samme afgift som brændstofbiler i perioden 2026-2030. Det er en del af “Aftale om grøn omstilling af vejtransporten” fra 2020, hvor målet er at fremme den grønne omstilling – men med en balanceret økonomisk model.

Konklusion: Danmark på elbilens overhalingsbane

Udviklingen taler sit tydelige sprog. Elbilerne er ikke blot fremtiden – de er nutiden. Danmark har på rekordtid bevæget sig fra pionerland til elbilernes superliga. Med stabile afgifter, god infrastruktur og en prisudvikling, der favner bredere, fortsætter elbilerne med at tage markedsandele. Den grønne bilrevolution kører ikke længere i krybefart – den er i overhalingssporet.

Kilde: FDM