Teslaer

Vintertest: De bedste elbiler til at klare kulden i 2023

Hvilke elbiler klarer sig allerbedst, når det kommer til at performe i kulde fra minus 05 grader til minus 19 grader? Det har Motor.no og Norges Automobil-Forbund testet i det, de kalder; Vintertest.

Intet mindre end 28 elbil-modeller har været igennem vintertesten. Her har de testet om bilernes maximale rækkevidde og forbrug bliver påvirket af kulden.

Elbil Bilgruppen

Kulde giver afvigelser fra den officielle rækkevidde

Af alle bilmodellerne kom Maxus Euniq6 igennem testen med laveste afvigelsesprocent fra den officielle rækkevidde. Således kørte den 354 kilometer i den hårde kulde, hvilket kun er afvigelse på 10,45 %.
Det er bemærkelsesvis lavt – især når man sammenligner med den model, som havde den største afvigelse; Toyota BZX4. Med en afvigelse på hele 35,79% er BZX4 tydeligvis ikke en bil, der er glad for de helt små grader. Modellen har officielt en rækkevidde 503 kilometer, men i den Norske kulde klarede den blot 323 kilometer.

Bz4x

Den korteste og længste rækkevidde

Den bil der kunne køre længst på hele ruten, var den nyeste Tesla S. Den kom helt op på 530 kilometer. Det svarer til en afvigelsesprocent på 16,4 %. Modsat havde den store kinesiske SUV Hongqi E-HS9 vintertestens korteste rækkevidde på kun 303 kilometer.

Tesla S

Af modeller fra en lidt anden prisklasse er det værd at fremhæve Nissan Ariya, Volkswagen ID.5, MG ZS EV Long Range og Kia EV6 GT. Nissan Ariya klarede en rækkevidde på 400 kilometer i testen – ud af sine officielle 533 kilometer. Volkswagen ID.5 nåede 378 kilometer, MG ZS EV Long Range 352 kilometer og Kia EV6 GT nåede 349 kilometer i vintertesten.

Nissan Volkswagen

Forbrug i vintervejret

Ligesom rækkevidden kan forbruget også blive påvirket af kulde og vinterkørsel på vores nordiske breddegrader. Således brugte vintertestens 28 bilmodeller mellem 16,6 kWh og helt op til 29,1 kWh pr. 100 km. Den baghjulstrukne Tesla model Y standard Range var den model, der klarede sig allerbedst med de 16,6 kWh. Det højeste forbrug i testen blev brugt af den luksuriøse elbil Hongqi E-HS9.

Tesla-Model_Y

Samlet set ender SUV’en dermed ikke så heldigt i testen med både korteste rækkevidde og største forbrug.

Modsat må man sige, at Tesla-modellerne generelt set klarer den store vintertest ganske overbevisende med små afvigelsesprocenter i rækkevidde og mindst forbrug pr. 100 km. Tesla klarer dermed kulden imponerende på flere parametre.

Se hvilke modeller fra testen, du kan finde hos Bilgruppen i Roskilde lige her.