En dag med BMW M4 / E82

14. december 2019 Morten E. Hartmann
Tags: , ,

Folk som kender mig ved, at jeg ikke kan stå for BMW’s M line-up. Et line-up som har fået en hver skoledreng til at tisse i bukserne af skræk, de seneste årtier, med deres brutale sammensætning af motor, lyd og dynamiske køreengskaber.

Både E36- og E46 vandt “Performance Car of the Year” – sidstnævnte gjorde det næsten to gange og selvom E90-serien ikke helt opnåede de samme højder, er den stadig en af mine foretrukne biler med dens V8 soundtrack ved 8000 omdrejninger. Så man kan godt forstå ingeniørerne fra BMW, som er ansvarlige for den nye F80 / F82 (M3 sedan / M4 coupe), har haft et par søvnløse nætter. “Forbedre M3?” Spurgte nogen Da Vinci om at forbedre Mona Lisa?

“Forbedre M3?” Spurgte nogen Da Vinci om at forbedre Mona Lisa?

Såfremt historiens tunge byrde ikke var tilstrækkelig en vægt på deres skulder, er der yderligere kommet strammere emissionskrav til bilen som betyder at for første gang, er effektiviteten af den nye M4 lige så vigtig som dens ydeevne.

 

Jeg var derfor enormt spændt på prøve BMW’s nye M3 coupé, som nu kaldes M4. Nok mest fordi BMW for første gang (siden E36) sætter en ny M bil på markedet med en mindre motor end dens forgænger. Den tidligere M3 coupé var bygget op omkring en naturligt aspireret 4-liters V8 – men bliver her erstattet med en rækkesekser tre-liters som yder hele 425 HK. Nogle ville måske spørge, “kunne de ikke ha’ ladet sig inspirere af AMG’s tilgang til den nyere C63, hvor man blot har sat en mindre V8’er i bilen. Rygterne siger at BMW M5’s V8 ikke ville passe ned i M4’eren, og der bliver understreget fra BMW at rækkesekseren er lettere, som har en stor fordel for bilen ift. handling, samt at rækkesekseren tillader endnu hurtigere respons fra de små twin turboer.

Så hvordan er den nye M4?

Sammenlignet med den tidligere M3 coupé er der sket meget på designet både inde og ude. Den gamle M3 coupé er efter min mening ikke en decideret køn bil at se på – men det er den nye i den grad. Hopper man ind i førersædet af en E92 årgang 2007, minder cockpittet mest af alt om en dårlig Tinder date. Du sidder højere og længere fremme end i den nye M4, og både materialekvalitet og interiørdesign er kommet langt på 7 år. Den gamle M3 coupé byder heller ikke på nogen steder at lægge noget – drikkevarer, pung, nøgler osv. – men et enkelt tryk på startknappen og pludselig er mangel på plads ikke så vigtigt.

Den nye M4 byder på en mere pratisk opsætning. Kabinen er både rummelig og har plads til alle dine ting. Der er forholdvis stor plads på bagsæderne til voksne mennesker, og bagagerummet bestod min “barnevogns test” uden problemer. Kabinen er et enormt behageligt sted at sidde og BMW’s I drive system er bedre end aldrig før. BMW har bygget en sportvogn som man med glæde vil kører langt i.

Det er selvfølgelig en subjektiv holdning, men jeg syntes ikke farven pynter på bilen. Yderligere kan man hurtigt forveksles med at nakohandler når man smider ungerne af i børnehave

Udefra er bilen, efter min mening, gudesmuk. Ummelbart en af de flotteste BMW’er der er bygget – og med M4’s carbon detailer, kan man hurtigt bruge mange timer på at værdsætte hvor detaljeorienteret designerne bag denne bil har været. Jeg vil så tillade mig at stille spørgsmålstegn ved lanceringsfarven, nemlig Austin Yellow Metallic – som vores testbil havde. Det er selvfølgelig en subjektiv holdning, men jeg syntes ikke farven pynter på bilen. Yderligere kan man hurtigt forveksles med en narkohandler når man smider ungerne af i børnehave – og fik da også hilst på politiet hele to gange på min køretur. Findes et eksemplar i stort set hvilken som helst anden farve og du har en af de flotteste BMW’er på vejen.

Ude på vejen kører den nye M4 godt – rigtig godt! Bilen har fået stor kritik pga. manglende lyd med standard udstødningen ift. dens forgænger – min test bil havde dog en eftermonteret sportsudstødning som kort sagt fik den gamle M3 V8 til at lyde som en Fiat Punto fra 1996. Jeg har personligt ingen problemer med soundtracket til den nye motor.

Kør E92 M3 og F82 M4 back-to-back, og du opdager at de, ligesom mange søskende, deler DNA, men de har meget forskellige personligheder. Den mest mærkbare forskel er måske, at efter næsten 400 km varieret kørsel er den ældre bil på dampe, hvorimod F82 stadig er kvart fuld, trods en mindre tank. M4 er ikke kun meget hurtigere end sin forgænger, den bruger langt mindre brændstof i processen.

kør hårdt ind i et sving, brems hårdt, og sæt derefter speederen i bund mens du ser bagenden buer ud i en smuk drift.

BMW M4 er hurtig , hvor 0-100 klares på blot 4.1 sek. Bilen er enorm kompetent og underholdende at køre i. Bilen har en næsten perfekt vægtfordeling og et ekstremt lavt tyngdepunkt – yderligere er den yderst forudsigeligt og afbalanceret. Og ja, den gør stadig alle ting som man ville forvente af en M3: kør hårdt ind i et sving, brems hårdt, og sæt derefter speederen i bund mens du ser bagenden buer ud i en smuk drift. Og til dem af jer som er bange for turbo forsinkelse, kan jeg fortælle at, med motoren indstillet til Sport Plus er responsen strålende, og turbo forsinkelse er ikke-eksisterende, takket være ECU, der bringer brændstof ind i motoren, så turboerne roterer, selv når der er slukket.

Alt i alt er denne bil nok alt det som rimer på mig – bare i en anden farve. Efter min mening nok den bedste M bil på markedet lige nu.


Mere fra bloggen